Parijs in een wijnbad

 

Vorige week was het weer zover! Parijs ontving drie dagen lang de internationale wijnwereld: wijnproducenten lieten hun producten proeven aan wijnprofessionelen die van heinde en ver afzakten naar de Franse hoofdstad waar het gonsde van de bedrijvigheid.

Vijfde editie

De vijfde editie van Wine Paris & Vinexpo Paris heeft de huidige economische uitdagingen omgezet in strategische kansen voor de wijn- en gedistilleerdindustrie. Dit jaar heeft het evenement zich niet alleen geprofileerd als een centraal punt voor het bedrijfsleven, maar ook als een invloedrijk platform met een beslissende rol in de zakelijke en politieke ruimte wereldwijd.

De cijfers

  • 4.074 exposanten
  • 48 producerende landen vertegenwoordigd
  • 53% stijging van het aantal internationale exposanten (en +8% voor Franse exposanten)
  • 41.253 professionele bezoekers, waarvan meer dan 41% internationale bezoekers
  • 122 conferenties en masterclasses
  • 137 bezoekende landen
  • Alle Franse wijnbouwgebieden zijn aanwezig
  • 35 categorieën sterke dranken, no/low, bier en cider
  • 46% meer oppervlakte voor de (sterke dranken) sector Be Spirits

2024 markeert een keerpunt met Wine Paris & Vinexpo Paris dat een toenemend duurzame economische bijdrage levert aan de drankenwereld van wijn en gedistilleerd. Het aantal exposanten steeg tot 4.074, wat maar liefst 48 producerende landen vertegenwoordigt en een groei van 53% van het aantal internationale exposanten.

Vinexpo Paris kon rekenen op een grotere aantrekkingskracht en internationale reikwijdte. Het bezoekersaantal steeg ten opzichte van de vorige beurs met 14% naar 41.253 bezoekers, waaronder 41% internationale bezoekers uit 137 landen. Dit illustreert het algehele bereik en de groeiende invloed van het evenement. De top 5 landen die na Frankrijk vertegenwoordigd waren, waren Italië, België, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland.

Belangrijkste trends

Ondanks een vertraging van de wereldwijde consumptie van wijn en gedistilleerde dranken, is de trend onder consumenten om nieuwe horizonten te ontdekken, met de wens om hun nieuwsgierigheid te voeden met een grote verscheidenheid aan appellations, druivenrassen, terroirs… De markt voor gedistilleerde dranken behelst ook likeuren die overal ter wereld worden geproduceerd. Pisco, mezcal en tequila zitten duidelijk in de lift, en daarnaast doet whisky het goed in India, rum in het Verenigd Koninkrijk en cognac in Japan.

Eén van de meest opvallende trends die de afgelopen jaren op Wine Paris & Vinexpo Paris naar voren is gekomen, is no/low, producten met geen of laag alcoholgehalte, die een groeiend aantal consumenten aantrekken. Hoewel millennials en de generatie Z een sleutelrol spelen in deze evolutie, breidt de trend zich nu ook uit naar Michelin sterrenrestaurants, en naar alle landen. De wereldwijde No/Low-markt bedroeg in 2022 meer dan 11 miljard dollar, met een volumestijging van meer dan 7% in 10 belangrijke markten (Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, Spanje, Zuid-Afrika, VK en VS). Het consumptievolume van niet-alcoholische dranken zal naar verwachting met gemiddeld 9% per jaar groeien tot 2026. En het moet gezegd… Ook de kwaliteit van niet-alcoholische wijnen gaat erop vooruit. Misschien iets om over na te denken voor de webshop van wijn.doorbraak.be?

De premiumisering van de wijn- en gedistilleerde drankensector is al enkele jaren een actieve trend. De almaar hedonistischer wordende consument is bereid dieper in de buidel te tasten voor premium producten, unieke wijnen, high-end sterke dranken en exclusieve proeverijen. Deze trend wordt gevoed door het verlangen naar kwaliteit, authenticiteit en differentiatie. Consumenten zijn selectief: ze willen minder maar beter drinken. Als dat geen goed nieuws is voor de lokale wijnhandel!

Sinds de pandemie heeft de wereldwijde markt voor gedistilleerde dranken een periode van groei doorgemaakt, gedreven door de cocktailcultuur, de populariteit van ambachtelijke gedistilleerde dranken en de toenemende populariteit van kant-en-klare dranken.

Belangrijkste uitdagingen

Alle spelers in de sector hebben te maken met het fenomeen van de klimaatverandering. De wijn- en gedistilleerdindustrie is sterk afhankelijk van weers- en klimaatomstandigheden en de kwaliteit van de grondstoffen wordt aanzienlijk beïnvloed door deze factoren. Klimaatrisico’s kunnen leiden tot veranderingen in de groeiseizoenen van wijnstokken. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, passen veel wijn- en gedistilleerdproducenten aanpassingsstrategieën toe, zoals het veranderen van wijnbouwpraktijken, het kiezen van druivenrassen die beter bestand zijn tegen klimaatverandering of het investeren in technologieën voor risicobeheer. De sector onderzoekt ook duurzaamheidsbenaderingen om de impact op het klimaat te minimaliseren en traditionele terroirs te behouden.

Daarnaast is de sector afhankelijk van geopolitieke kwesties, met name op het gebied van productie, distributie, internationale handel en regelgeving. Economische sancties die door bepaalde landen worden opgelegd, hebben dezelfde gevolgen voor de handel in wijn en gedistilleerde dranken als handelsgeschillen of gewapende conflicten. Al deze factoren beïnvloeden de vraag en gewoonten van de consument, wat leidt tot nationalistische bewegingen en zelfs boycots. Daarom moet de industrie de geopolitieke ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden en zich aanpassen om risico’s te minimaliseren of te profiteren van kansen wanneer deze zich voordoen.

Ten slotte wordt duurzaamheid van de wijnstok tot de fles een conditio sina qua non.

Duurzame ontwikkeling is een belangrijk thema in de sector van de alcoholische dranken. Consumenten, producenten en regelgevers maken zich steeds meer zorgen over de milieu-impact van hun activiteiten. Van wijnstok tot verpakking, duurzame ontwikkeling geldt voor iedereen. Duurzaam wijngaardbeheer omvat het verminderen van het gebruik van pesticiden en chemische meststoffen, het behoud van de biodiversiteit, het beheren van water en het bevorderen van milieuvriendelijke landbouwpraktijken. Consumenten waarderen deze trend en kopen steeds vaker duurzame producten: producenten streven ernaar de ecologische voetafdruk van hun activiteiten te verkleinen door de uitstoot van broeikasgassen in verband met de productie, het transport en de distributie van hun producten tot een minimum te beperken. Geconfronteerd met de druk van de consument, passen veel bedrijven in de sector duurzame praktijken toe, waardoor ze een concurrentievoordeel krijgen.

Wouter De Nul