De wijnmarkt in coronatijden

Hospices de Beaune in Bourgogne

Waar vele wijnhandelaars het lastig hebben in deze coronatijden, vooral als ze sterk aan de horeca gebonden zijn, boomt de markt voor fijne wijnen in herverkoop.

Pas uitgebrachte cijfers van de bekende marktplaats voor fijne wijnen Live-ex tonen dat aan. Zo is een stijging te merken tot wel 70% vergeleken met mei vorig jaar.

Bourgogne: wat iedereen voelt

Vooral Champagne en Bourgogne leiden de dans. De index Bourgogne 150 (samengesteld uit de prijsbewegingen van vooral grand cru’s) toont een stijging van 87% over een periode van 5 jaar.

Voor wie al eens een flesje bourgogne kraakt, komt dit cijfer niet als een verrassing. Waar je vroeger een grand cru kon kopen aan 50 euro, kost die fles vandaag al gauw het dubbele. Prijzen van honderden euro voor de meest gewilde cru’s zijn geen uitzondering meer.

Champagne: een markt zonder bubbels

Voor Champagne is er de index Champagne 50, bestaande uit de koersen van de meest prestigieuze grote merken en die toont een stijging van 58% over dezelfde periode. Dit niettegenstaande het soms hoge volume: zo schat men dat er elk jaar een half miljoen flessen Dom Pérignon worden gemaakt. Al is dat een gok want in Hautvillers houdt men de lippen stijf op elkaar als het om cijfers gaat.

Bordeaux: teruglopend marktaandeel

In Frankrijk lijkt alleen Bordeaux een beetje te slabakken: het marktaandeel van die streek is op tien jaar tijd zowat gehalveerd, al heeft dat veel te maken met de stijgende interesse voor wijnen uit andere regio’s zoals de Rhônevallei.

De rest van de wereld

Buiten Frankrijk presteert vooral Italië goed. De index Italië 100 is over vijf jaar tijd 45% gestegen. Daar lijken vooral de prijzen van topwijnen uit Piemonte en Toscane voor iets tussen te zitten.

Een nuttige vergelijkingsbasis is de wijnindex Rest of the World 60 van Liv-ex, die over 5 jaar 31% gestegen is. Hierin vinden we vooral wijnen uit Californië, Australië, Spanje en Portugal. Californië maakt daarin zelfs een spectaculaire sprong met een aandeel dat groeide van 2% naar 7% in een periode van amper twee jaar.

Tendenzen

Toen Trump een taks van 25% invoerde op de import van wijnen in de USA, was er de voorspelbare oververhitte verkoop vlak voor de taks zou ingaan en een even voorspelbare afkoeling nadien. Zo kwam ik eind december 2019 bij een champagneproducent die de vraag had gekregen om nog snel, voor nieuwjaar, 20.000 flessen klaar te maken voor export… van één importeur! Vervolgens bleek dat Champagne en Italië van de taks ontheven werden. Ondertussen is hij zelfs helemaal teruggedraaid en werd de markt weer rustiger.

Toen kwam de coronacrisis die een dubbel effect had op de wijnmarkt. Door de sluiting van de horeca viel die markt nagenoeg stil, maar wijnhandelaars die particuliere klanten beleveren zagen hun omzet stijgen. Heel wat handelaars hebben bovendien ingezien dat een webshop geen bijkomstigheid is, maar een noodzaak.

Ook de herverkoopmarkt van fijne wijnen groeit jaar na jaar. De technologie wordt volwassen en wijnliefhebbers vinden het meer en meer normaal hun waren via internet te kopen. Daarmee gekoppeld is ook de technologie stilaan volwassen aan het worden, met bijvoorbeeld toepassingen zoals SwiftERM die ook door niet-computerwizards gebruikt kunnen worden.

Zou er dan toch nog een positieve kant zitten aan de pandemie?

Bronnen

https://www.swifterm.com/
https://www.liv-ex.com/

Peter Doomen