Wijn in coronatijden

In Madrid werd de "coronavirus" boven de doopvont gehouden. Met gratis mondmasker.

Covid19 schudt het wijnlandschap door elkaar

De horeca is voor de tweede keer dicht, en die is in Vlaanderen goed voor 40% van het wijnverbruik, naar schatting. De Vlaamse wijndrinker gaat nu naar de supermarkt of de gespecialiseerde wijnhandelaar.

“Er is inderdaad een grotere omzet van wijn via de supermarkten”, vertelt ons een van de grootste wijninvoerders van het land, “Tijdens de zomer was de stijging het duidelijkst voor witte en rosé, maar tijdens de tweede lockdown kan dat wel veranderen. De verkoop van champagne en andere schuimwijn viel dan weer bijna volledig stil.

Er is duidelijk veel interesse is voor wijn in BiB (Bag-in-Box) en in ‘pouch’. Ze nemen, voor hetzelfde volume wijn, minder plaats in, kunnen gemakkelijk in de koeling, en je zit niet met lege glazen flessen. Daarenboven zijn ze aseptisch gevuld, de wijnen blijven langer goed wanneer de verpakking aangebroken wordt. Ook kleine flesjes vinden in deze periode beter de weg naar de klant”.

Minder maar beter

Benoit Couderé van Carrefour: “De volumes zijn gezakt met 2,7 % maar de gemiddelde prijs is met 4 % gestegen.  Er werd tijdens de eerste lockdown 15,17 % meer geld uitgegeven aan rosé, en 8,4 % aan wit. De klanten drinken blijkbaar minder, maar beter”.

Roel De Kelver van Delhaize: “We constateren inderdaad sinds maart/april 2020 een stijging in de consumptie van wijnen thuis. Premiumwijnen hebben het iets moeilijker de afgelopen maanden maar we zijn ervan overtuigd dat met de eindejaarsperiode de consument zich net iets meer wil verwennen met een betere kwalitatieve wijn”.

Hans Christiaens van de gelijknamige wijngroothandel verkoopt 55 à 60% aan de horeca. “Dat is zo goed als weggevallen. Daartegenover is het particulier verbruik via gespecialiseerde doorverkopers fiks gestegen, maar vooral de wijnverkoop via het internet. Online gaat heel hard nu, en de wijn mag  blijkbaar ook nog iets meer kosten. Klanten die tijdens de eerste lockdown voor het eerst online wijn kochten zijn nu vaste klanten geworden”.

De groei van de online wijnhandel door Covid19 heeft nog andere gevolgen: online kan ook perfect door de producenten zelf georganiseerd worden. Er zijn duidelijke signalen dat de grote huizen de keten van agenten, invoerders en detailhandelaars willen inkorten. Zelfs grote champagneproducenten stellen aan de eindklant voor om rechtstreeks bij hen te kopen. Euromonitor raamt in zijn rapport ‘Alcoholic Drinks in Belgium’, in juli 2020 de groei van wijnen online op 179%

Liever van dichtbij

Stephan De Bolle  van Cinoco: “Ook wij zien veranderingen. De vraag naar Italiaanse wijnen stijgt beduidend. De consument koopt inderdaad minder en beter. Dat is bijvoorbeeld duidelijk bij de schuimwijnen: de verkoop daarvan is fiks lager, maar de premiumchampagnes doen het heel goed. De klant is ook meer milieubewust geworden. Wijnen uit verre bestemmingen zoals Australië en Zuid-Amerika zijn duidelijk minder in trek”.

Door Covid19 is ook duidelijk geworden dat er beduidend veel wijn en gedistilleerd over de grens ingekocht wordt, vooral uit Duitsland, Frankrijk en Luxemburg. Toen de grenzen gesloten werden steeg de verkoop duidelijk, vooral in de regio’s tot op 50 km van de grens.

Ook hebben heel wat kleine en middelgrote wijnproducenten geprofiteerd van de lockdown om eindelijk hun website te actualiseren, lees: meertalig te maken, waardoor ze hun product beter in gans Europa kunnen verkopen.

Tenslotte: zowat alle actoren met wie we konden spreken menen dat veel van de veranderingen die we vandaag constateren, blijvend zijn.

Henri Wynants